Wanneer angst je in zijn greep houdt

verdriet2

Er zijn twee soorten angst.
Je hebt de angst voor direct gevaar, waar je meteen op reageert met een actie. En je hebt angst voor indirect gevaar, voor dingen die zouden kunnen gebeuren.
De eerste soort angst is praktisch en kan levens redden. De tweede soort is lastig voor jezelf en op de lange termijn schadelijk voor je gezondheid.

 

Wanneer je zwanger bent kun je bang zijn voor wat de toekomst brengt. Enkele voorbeelden zijn; Gaat alles goed met de ontwikkeling van de baby? Bevallen… durf ik dat eigenlijk wel? Of; Ben ik straks wel een goede moeder?
Er zijn heel veel dingen waar je angstig over kunt zijn tijdens je zwangerschap. Wat het voor jou is, is iets heel persoonlijks.

 

 

“Je kunt het gevoel hebben dat deze angst je leven beheerst”

Als je een kinderwens hebt kun je intens bang zijn dat je nooit moeder zult worden, dat het deze cyclus weer niet zal lukken, of dat je faalt als vrouw, als partner, als dochter. Je kunt het gevoel hebben dat deze angst je leven beheerst.

Ben je moeder van een jong gezin met kleine kinderen en kom je slaap tekort, dan is het goed mogelijk dat je moeite hebt om je emoties te beheersen. Je kunt dan bang zijn dat je geen goede moeder bent, omdat je je boos voelt en onmachtig en niet meer weet wat je met jezelf en je kind aan moet. Het lijkt of er geen eind komt aan die achtbaan waar je in terechtgekomen bent.

Je kunt schaamte ervaren omdat je je zo bang kunt voelen en tegelijkertijd probeert om je angstige gedachten weg te redeneren. Soms is er wel begrip voor jouw angst, maar niet iedereen begrijpt het. Ze zeggen dat je je niet zo druk erover moet maken, en dat het allemaal wel goed zal komen. Dus zeg je maar niets en je hoopt dat die gevoelens vanzelf weg gaan. Je trekt je terug met je angst.

Je kunt doen alsof het er niet is en ‘gewoon’ verder gaan met je dagelijkse werkzaamheden. Terwijl de angst aan je knaagt en je vrijwel elke minuut van de dag bezighoudt met pijnlijke gevoelens en maar door malende negatieve gedachten.
Het is vaak een vicieuze cirkel waarin je terecht bent gekomen. Angst houdt je in zijn greep. Je wilt dat het stopt en je weer blij en goed voelen. Uitkijken naar een mogelijke zwangerschap, of dat je straks bevalt van een prachtige zoon of dochter, of dat je je weer eens blij en uitgerust voelt.

Angst verkrampt je gedachten en je lichaam. Je spieren en pezen trekken er van samen. Je ademt oppervlakkiger en sneller. Wat er gebeurt is, dat je lichaam onder invloed van het stresshormoon cortisol constant in de overlevingsstand staat. En doordat je je steeds zo angstig voelt komt er ook steeds cortisol vrij. Heel simpel gezegd is dat deel van je hormoonhuishouding ontregeld. De bedoeling van het vrijkomen van cortisol is dat je in actie komt in een gevaarlijke situatie. Dan neemt de cortisol waarde in je lichaam snel af. Maar jouw situatie is van een andere orde. Het is een zich steeds repeterende golf aan gedachten en gevoelens die aan je angst verbonden zijn. Cortisol scherpt je geest en je gedachten draaien dan ook op volle toeren. Je versterkt je angst. Dat is die vicieuze cirkel.

Angstklachten zijn goed op te lossen en vaak kan dit ook verrassend snel. Het vraagt wat moed van jou en je volledige aandacht.

Ik begeleid je in een paar stappen door dit losmaak proces

  • We onderzoeken naar waar je angst over gaat
  • We doen oefeningen waarmee je de angst los mag laten
  • Je leert om spanning om te zetten in ontspanning
  • Je krijgt oefeningen mee om te leren bewust te kiezen voor ontspanning

Liefs,
Marjan Born

 

Wil je meer weten? Vul dan het onderstaande formulier in voor meer informatie en het maken van een afspraak.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *